Bieden op een kavel

Als u wilt bieden en voor de eerste keer onze website bezoekt moet u eenmalig een account aanmaken. Daarna kan u inloggen, rechts boven, met uw e-mail adres en het door u aangemaakte wachtwoord. Kies vervolgens een veiling bij ‘lopende veilingen’ om de kavels binnen deze veiling te zien. Klik op de kavel die u interesseert. Klik vervolgens op ‘plaats een bod’. Er wordt dan een berekening gemaakt van wat de kavel u zal gaan kosten inclusief veilingkosten en BTW. Klik op ‘plaats bod’ om dit te bevestigen, of annuleer. Let op! Een geplaatst bod is bindend.

Heeft u een account aangemaakt: Ga dan bij alle volgende bezoeken naar "inloggen", rechtsboven op onze website. Met uw e-mail adres en wachtwoord kan u inloggen en bieden. Bent u het wachtwoord vergeten, klik dan op wachtwoord vergeten? in het inlogscherm. 

Ga op de home pagina naar ‘account aanmaken’, rechts boven. Vul alle verplichte velden in. Het wachtwoord kiest u zelf. Klik vervolgens op ‘maak uw account aan’. U ontvangt dan binnen enkele minuten een e-mail bericht. Volg de instructies in deze e-mail. Gebruikt u een gratis e-mail adres (zoals gmail, hotmail enz) dan volgt er ook nog verificatie van uw telefoonnummer d.m.v. een SMS bericht. U ontvangt een code ( dit kan enkele minuten duren) die u moet invullen op het scherm.

Ontvangt u de bevestigings e-mail niet:  Kijk eerst in uw spambox
Niets ontvangen? Stuur dan een e-mail naar info@lunica-auction.nl

Vervolgens kunt u met e-mail adres en wachtwoord inloggen bij "log in" op de home pagina van onze website. Registreren is eenmalig!

LET OP! U kunt uw e-mail adres en telefoonnummer maar 1 keer gebruiken

Gebruiker is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de verstrekte persoonsgegevens en e-mail adres ook al mochten deze door derden te zijn ingevuld. Een account wordt automatisch geblokkeerd indien er twijfels bestaan over de juistheid of volledigheid van de ingevulde gegevens. Lunica Auction zal aangifte doen bij het CMI (Centraal Meldpunt Identiteitsfraude) mocht blijken dat de verstrekte persoonsgegevens niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid met als doel misbruik te maken van onze website.  

Nee, het is niet mogelijk om een bod ongedaan te maken. Een geplaatst bod is bindend.

Het bod dat u plaatst is exclusief opgeld en eventuele BTW. De veilingkosten bestaan uit 18 % opgeld, deze worden berekend over het hoogst geplaatste bod. Het met opgeld verhoogde bod wordt vermeerderd met 21% BTW. Let op! Dit geldt niet voor Marge goederen, dit zijn gebruikte goederen waarover de BTW al is afgedragen, of goederen die meestal afkomstig zijn uit particulier bezit. In dit geval betaalt u alleen de BTW over het opgeld.

Hieronder vindt u rekenvoorbeelden voor Marge en BTW kavels:

Marge kavel:

Bod                                      €  100,--
Opgeld 18%                        €    18,--
21 % BTW over opgeld       €      3,78

Totaal te betalen:                 €   121,78

BTW (hoog) kavel:

Bod                                         €    100,--
Opgeld 18%                            €     18,--
subtotaal                                 €   118,--        
21 % BTW over bod+opgeld   €     24,78

Totaal te betalen                      €   142,78

BTW (laag) kavel:

Bod                                         €      100,--
9% BTW over Bod                  €          9,--
Opgeld 18% over Bod            €         18,--
21 % BTW over Opgeld          €          3,78

Totaal te betalen                      €      130,78

Bij iedere kavel staat vermeldt MARGE, BTW hoog of BTW Laag wat inhoudt dat dit een Marge kavel, BTW hoge kavel (21% BTW) of BTW lage kavel (9% BTW) is.

Deze tarieven zijn geldig vanaf 01-01-2024

De kavels uit een veiling beginnen ( meestal één voor één) te sluiten vanaf het aangegeven tijdstip, echter, wordt er binnen vijf minuten vóór sluitingstijd van een kavel,  op een kavel geboden, dan wordt de sluitingstijd verlengd met vijf minuten. Dit herhaalt zich tot het moment waarop er niet meer geboden wordt.

Een combinatiekavel bevat twee of meer kavels uit de veiling waartoe de combinatie behoort. Een combinatie start pas als alle individuele kavels die ertoe behoren zijn afgelopen. Het startbod voor de combinatie, is de som van de hoogste biedingen ( of het startbod indien er geen bieding op werd uitgebracht) van de individuele kavels binnen de combinatie. Indien het bod op de combinatie kavel groter of gelijk is aan de biedingen op de afzonderlijke kavels, worden de betreffende kavels aangeboden aan de hoogste bieder van de combinatie kavel.

Bij elke veiling is wel een aantal kavels waarop niet geboden is. Soms worden deze kavels onderhands aangeboden of worden deze kavels bij een nieuwe veiling ingebracht. Het is aan de opdrachtgever wat hij hier mee doet. Gegevens van opdrachtgever worden niet verstrekt.

Ja, wanneer u een bod geplaatst heeft op een artikel kunt u indien "de minimum opbrengst nog niet is behaald" meerdere (hogere) biedingen achter elkaar doen.

Het is mogelijk een automatisch bod te plaatsen. Hieronder volgt de uitleg.

Uitleg: Bij het plaatsen van een Automatisch bod of kortweg Autobod verhoogt Lunica Auction automatisch uw bod met het kleinst toegestane bedrag, volgens de biedstappen, zodat u weer de hoogste bieder bent. U hoeft nu niet steeds een nieuw bod uit te brengen op een kavel.

Werking: U geeft in het biedscherm het bedrag op dat u maximaal wilt bieden voor een bepaald kavel. Daarna moet u "bieden als automatisch bod" aanvinken. (Standaard staat uw bod ingesteld op een gewoon (statisch) bod.) Vervolgens biedt Lunica Auction automatisch het laagst mogelijke bod waarmee u hoogste bieder wordt. Indien iemand u overbiedt verhoogt Lunica Auction het bod namens u volgens onderstaande biedstappen tabel.

Deze minimale verhoging is volgens onderstaande tabel:

Huidig hoogste bod                       Minimale verhoging

van € 0,-- tot € 10,--                      € 2,--   
van € 11,-- tot € 50,--                    € 5,--
van € 51,-- tot € 150,--                  € 10,--
van € 151,-- tot € 250,--                € 20,--
van € 251,-- tot € 500,--                € 30,--
van € 501,-- tot € 750,--                € 40,--
van € 751,-- tot € 1500,--              € 50,-- 
van € 1501,-- tot € 2500,--            € 75,--
van € 2501,-- tot € 5000,--            € 100,--
van € 5001,-- tot € 7500,--            € 150,--
van € 7501,-- tot € 10000,--          € 250,--
van € 10001,-- tot € 25000,--        € 500,--
van € 25001,-- tot € 50000,--        € 750,--
vanaf € 50001,--                                € 1000,-- 

Lunica Auction zorgt er voor dat u nooit meer biedt dan het aangegeven maximumbedrag. Het maximumbedrag is niet zichtbaar voor andere gebruikers. Een geplaatst Automatisch bod is bindend, exclusief veilingkosten en BTW.

Een automatisch bod wordt aangegeven met een A achter het geplaatste bod

Hieronder een voorbeeld:

Kavel 25: Huidig hoogste bod: € 100,--

 

Bod van Klant 1: Statisch (gewoon) bod volgens eerstvolgende biedstap: + € 10,--
Nieuw huidig hoogste bod € 110, -- 

Bod van Klant 2: Automatisch bod van € 200,-- 
Nieuw huidig hoogste bod (volgens eerst volgende biedstap) € 120,-- 

Bod van Klant 3: Automatisch bod van € 250,-- 
- automatisch bod klant 3 (volgens eerst volgende biedstap) € 130,--
- automatisch bod klant 2 (volgens eerst volgende biedstap) € 140,--
- automatisch bod klant 3 (volgens eerst volgende biedstap) € 150,--
- automatisch bod klant 2 (volgens eerst volgende biedstap) € 170,--
- automatisch bod klant 3 (volgens eerst volgende biedstap) € 190,-- 
- automatisch bod klant 2 ( dit is het maximum van autobod van klant 2) € 200,--
- automatisch bod klant 3 (volgens eerstvolgende biedstap) € 220,--

Nieuw huidig hoogste bod € 220,--

De veiling sluit: klant 3 heeft nu het hoogste bod met € 220,-- 

Indien het geboden bedrag van een automatisch bod gelijk is aan het geboden bedrag van een gewoon bod wordt de kavel toegewezen aan de bieder van het automatisch bod. 

Indien het geboden bedrag van een automatisch bod gelijk is aan het geboden bedrag van een ander automatisch bod wordt de kavel toegewezen aan de bieder van het automatisch bod die deze bieding als eerste heeft ingesteld volgens de servertijd.

Een automatisch bod is bindend en kan niet worden gewijzigd/geannuleerd. Als een automatisch bod is geplaatst is de knop van deze bieder geblokkeerd totdat het ingestelde  automatisch bod is overboden door een andere bieder. 

Wanneer u bent ingelogd, kunt u de voor u interessante kavel aanklikken. Onder de titel van de kavel ziet u een sterretje en 'favoriet' kavel staan, dit kleurt oranje wanneer u daar op klikt. Dit herhaalt u bij andere kavels die voor u interessant zijn. Vervolgens kunt u rechts boven in uw scherm 'mijn account' aanklikken. Onder 'mijn favorieten' ziet u dan een overzichtelijke lijst met de door u gekozen kavels. U kunt deze blijven volgen, zonder steeds de hele veiling te moeten doorspitten.

Als u niet kan bieden kan dit verschillende oorzaken hebben:

Is het de eerste keer dat u inlogt en het account is geblokkeerd?

U heeft waarschijnlijk de activatie e-mail tijdens de registratie ( dit kan enkele minuten duren !)niet ontvangen of wel ontvangen maar niet bevestigd. Wij adviseren u om het e-mail adres info@lunica-auction.nl  vooraf in uw adresboek op te nemen, zo weet u zeker dat onze e-mails niet als spam worden gezien. 

Is het account later geblokkeerd dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Laat het ons even weten via info@lunica-auction.nl. We zoeken zo spoedig mogelijk naar een oplossing.

De oplossing: Ga op onze site (bovenaan) naar inloggen 

U krijgt dan een invulscherm. Klik op Een nieuw wachtwoord aanvragen?

Nadat u uw e-mailadres heeft ingevuld in het nieuwe scherm klikt u op verzenden (oranje knop) U ontvangt een e-mail met daarin een activatielink. Klik op die link (wijzig mijn wachtwoord/oranje knop).

U krijgt een invulscherm te zien. Vul hier uw eigen wachtwoord in (Let op: minimaal 8 karakters en hoofdlettergevoelig). Herhaal het nieuw gekozen wachtwoord nogmaals in 'bevestig wachtwoord'. Klik op de oranje knop.

Met dit wachtwoord en uw e-mail adres kunt u opnieuw inloggen. In uw account kunt u dan later eventueel het wachtwoord wijzigen in een eigen wachtwoord.

Een nieuw account aanmaken met hetzelfde e-mail adres is om veiligheidsredenen niet mogelijk.

Indien u een bod uitbrengt binnen de laatste 5 minuten voor sluiting van een kavel wordt de sluitingstijd met 5 minuten verlengd. Wij adviseren u dan ook niet te wachten tot de laatste seconde. Wordt het bod te laat uitgebracht, dan sluit de kavel. Met de 5 minuten regel heeft iedereen gelijke kans om een hoger bod uit te brengen.

Als u het hoogste bod heeft uitgebracht kleurt het scherm van de kavel groen en ziet u een groene vlag met "hoogste bod" in de linker bovenhoek bij de kavel in de kavellijst. Ook bij "mijn biedingen" in uw account kan u zien dat u het hoogste bod heeft uitgebracht. Indien u wordt overboden kleurt het scherm van de kavel oranje en ziet u een oranje vlag met de tekst "overboden". Ook ontvangt u per e-mail, indien aangevinkt, een bericht dat u de hoogste bieder bent of overboden wordt.

Let op: In de laatste uur voor de sluiting van de veiling wordt er veel geboden. Ondanks dat het systeem elke 7 seconden de website ververst kan het voorkomen dat het scherm nog groen is ("hoogste bieder") terwijl u al overboden bent. Hou daarom de website goed in de gaten en ververs de pagina, zeker in de laatste minuten voor sluiting, zelf. Dit doet u door regelmatig te klikken op de ronde pijl in de adresbalk, linksboven. 

In het laatste uur kan het voorkomen dat de bevestigings e-mails, indien aangevinkt, te laat of niet worden verzonden. Wij adviseren u deze e-mails niet af te wachten maar de veiling op de website te volgen en de pagina's regelmatig te verversen.

De veilinginformatie is terug te vinden op de eerste pagina van iedere veiling: Hier vind u alle belangrijke gegevens over desbetreffende veiling zoals;

  • wanneer de veiling begint.
  • wanneer de veiling begint te sluiten.
  • het veilingnummer.
  • informatie over wat er er geveild wordt.
  • eventueel bijzondere veilingvoorwaarden.
  • de kijkdag; locatie, dag, tijdstip.
  • de ophaaldag; locatie, dag, tijdstip.
  • eventueel gunning onder voorbehoud.
  • eventueel verzending
  • enz.

Lees deze informatie aandachtig door zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

De eerste kavel sluit op het aangegeven tijdstip bij de veilinginformatie. De rest volgt. De kavels staan in de kavellijst gerangschikt op volgorde van aflooptijd. Als er wordt geboden binnen de laatste 5 minuten voor sluiting van een kavel komen er 5 minuten bij. De kavel zakt dan automatisch naar een lagere plek in de kavellijst. U kan kan blijven bieden tot de laatste seconde voor de sluiting van een kavel echter 5 seconde voor het einde vervalt de tijdklok en komt de tekst: "deze kavel is aan het sluiten" in beeld. Indien er dan niet meer wordt geboden verdwijnt de kavel naar de lijst met gesloten kavels. Is er nog een bod gedaan dan komt de kavel terug in de kavellijst met de tijd op + 5 minuten. Let op: de kavel staat dan lager in deze lijst.

Wij adviseren u niet te wachten tot de laatste seconde. Mocht om welke reden dan ook uw bod te laat zijn wordt de kavel gesloten. 

Als u gaat bieden dan moet uw bod hoger of minimaal gelijk zijn aan het openingsbod. Bij alle volgende biedingen geldt een minimale verhoging die afhankelijk is van het huidige (hoogste) bod op de kavel.

Deze minimale verhoging is volgens onderstaande tabel:

Huidig hoogste bod                       Minimale verhoging

van € 0,-- tot € 10,--                      € 2,--  
van € 11,-- tot € 50,--                    € 5,--
van € 51,-- tot € 150,--                  € 10,--
van € 151,-- tot € 250,--                € 20,--
van € 251,-- tot € 500,--                € 30,--
van € 501,-- tot € 750,--                € 40,--
van € 751,-- tot € 1500,--              € 50,-- 
van € 1501,-- tot € 2500,--            € 75,--
van € 2501,-- tot € 5000,--            € 100,--
van € 5001,-- tot € 7500,--            € 150,--
van € 7501,-- tot € 10000,--          € 250,--
van € 10001,-- tot € 25000,--        € 500,--
van € 25001,-- tot € 50000,--        € 750,--
vanaf € 50001,--                                € 1000,-- 




 

     

      

Betalen

Wanneer de kavels aan u worden toegewezen, ontvangt u, binnen 48 uur na afloop van de veiling, per e-mail een pro-forma factuur met daarin de te betalen som en de betalingsgegevens. U dient dit bedrag dan zo spoedig mogelijk over te maken op onze bankrekening: IBAN NL60RABO0105922005. Vermeld hierbij uw factuur- en klantnummer. Bij het afhalen van de goederen dient u de pro-forma factuur mee te brengen.

Let op: Kavels worden pas uitgeleverd als wij de betaling per bank hebben ontvangen. U ontvangt  automatisch een bevestiging als wij de bankbetaling op tijd binnen hebben. Indien om welke reden dan ook geen bankbetaling mogelijk is dient op de afhaaldag de factuur contant (gepast) worden betaald. Bewijsstukken van bankbetalingen zoals (kopieën van) bankafschriften, schermen van smartphones e.d. worden niet geaccepteerd.

Betaal op tijd! Houd rekening met verwerkingstijd van banken, tijdens weekenden en feestdagen en bij buitenland overboekingen.

De factuur wordt (per e-mail) binnen 48 uur na afloop van een veiling verzonden naar het door u opgegeven e-mail adres. Ook is de factuur dan te vinden in uw account onder "mijn facturen"

U heeft geen e-mail ontvangen: Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  1. De email met de factuur is aangemerkt als spam: U kunt de factuur nog altijd terug vinden in uw eigen account onder "mijn facturen"
  2. Het kan zijn dat een kavel bij het sluiten van de veiling een bepaalde minimum opbrengst niet heeft gehaald. De opdrachtgever heeft dan besloten de kavel ‘niet te gunnen’. U ontvangt dan over deze kavel(s) geen factuur.
  3. De kavel is een onderdeel van een ‘combinatiekavel’. Wanneer het bod op de combinatiekavel gelijk of hoger is dan de som van de kavels afzonderlijk, gaan de kavels naar de hoogste bieder van de combinatiekavel. 

Bedrijven uit andere EU-landen dan Nederland kunnen na controle in aanmerking komen voor facturatie tegen nul-tarief. Bij registratie dient u het BTW-nummer op te geven. Het nul-tarief wordt alleen toegepast bij betaling per bank. Bij contante betaling dient alsnog de BTW ter plaatse worden betaald.

U dient een vervoersverklaring in te vullen en per e-mail te retourneren voor afhaling van de goederen. Deze vervoersverklaring ontvangt u van ons per e-mail

Als de betaling op onze bankrekening is bijgeschreven ontvangt u hiervan per e-mail een bevestiging. Indien u geen e-mail heeft ontvangen, om welke reden dan ook, kunt u nog altijd in uw account onder "mijn facturen" terug vinden of uw factuur betaald is. Voor de betreffende factuur staat een groen blokje met "betaald"

Betaal daarom direct, na ontvangst van de factuur, zodat de betaling op tijd binnen is. Indien wij op het afhaalmoment de betaling nog niet hebben ontvangen worden de goederen niet meegegeven tenzij de factuur terplekke contant wordt betaald. Wij verzoeken u om het ons te laten weten als u contant wilt betalen.

Kijk in uw account of de factuur betaald is voor u de goederen gaat ophalen. De facturatie wordt 24/24 bijgewerkt. 

Let op! Op alle geleverde goederen, die altijd in opdracht van derden worden verkocht, rust eigendomsvoorbehoud, totdat in uw account de factuur is gemarkeerd met "betaald".

De voorkeur gaat uit naar een bankbetaling i.v.m. veiligheid en snellere afhandeling op de ophaaldagen. 

Het is mogelijk een factuur contant te betalen indien wij hiervan op de hoogte worden gebracht, per email en dit voor het begin van de ophaaldag(en)!. Indien het te betalen factuurbedrag hoger is dan € 500,-- worden €10,-- aan stort en verwerkingskosten in rekening gebracht!

Uw gegevens

Deze gegevens kunt u aanpassen in 'mijn account' op onze website, nadat u bent ingelogd.

Nadat u een pro-forma factuur heeft ontvangen kunnen gegevens niet meer gewijzigd worden.  Wij adviseren u dan ook NAW-gegevens voor de sluiting van een veiling te wijzigen.

Wilt u deze e-mail niet meer ontvangen? Pas dan uw e-mailinstellingen aan door ze uit te vinken in "mijn account" bij mijn gegevens.

Stuur dan even een e-mail naar info@lunica-auction.nl. Wij zullen dan uw account opheffen.

Dat is niet mogelijk. Als extra beveiliging van uw account is het niet mogelijk zelf het e-mailadres of het telefoonummer in een aangemaakt account te wijzigen. Wilt u telefoonnummer of e-mailadres wijzigen stuur dan uw nieuwe gegevens naar info@lunica-auction.nl 

Wij passen dan z.s.m. de gegevens in uw account aan. 

Zelf veilen

Wij bieden deze service aan en maken steeds een voorstel op maat. De organisatie en de kostprijs van een veiling hangen steeds af van de hoeveelheid, kwaliteit, assortiment... Heeft u interesse, stuur ons dan een e-mail met een aantal foto’s van de betreffende handel en een korte omschrijving naar info@lunica-auction.nl. Wij nemen dan contact met u op.

Lunica-Auction verzorgt op professionele wijze het hele veilingproces. Wanneer u met ons bent overeengekomen dat wij goederen voor u gaan veilen, dan bekijken we vervolgens of de goederen op onze eigen locatie geveild worden of ter plekke op uw locatie. We verzorgen de verkaveling en omschrijving van de goederen, het fotograferen, publiciteit, kijkdag, afgifte, facturering en de uitbetaling.

Ophalen en verzenden

Het is belangrijk dat u voor dat u aan het bieden gaat, weet of u de goederen op de voorziene afgifte dag kan (laten) afhalen. De datum van afgifte staat steeds bij een veiling vermeld. Op de afgifte dag dient u zich te melden bij de veilingverantwoordelijke met de pro-forma factuur. Hij/ Zij controleert of deze factuur betaald is, en zal u naar uw goederen begeleiden en u de originele factuur overhandigen. Het is niet toegestaan om zonder begeleiding door de locatie te gaan lopen. U bent zelf verantwoordelijk voor het eventueel demonteren en transporteren van uw goederen. Indien u de gekochte goederen zelf niet kan komen ophalen, mag u iemand anders laten komen. Hij/ Zij dient wel de pro-forma factuur mee te nemen.

Dat is zeker mogelijk:

Let op! De proforma factuur, die u ontvangt na sluiting van de veiling, dient altijd vooraf te worden betaald. (Dus voor de vervaldatum op de proforma factuur.)  Daarna ontvangt u pas de factuur van de verzendkosten.

Levering van de kavels is binnen 5 werkdagen na betaling van verzendkosten. 

Verzending door pakketdiensten ( PostNL, Bpost, GLS, DHL, FeDex enz.): (uitsluitend kleine items)
Van de verzendkosten door pakketdiensten ontvangt u een aparte factuur. Bij verzending door pakketdiensten wordt per veilingfactuur € 15,-- handling, verpakking en administratiekosten in rekening gebracht. Daarbovenop komen nog de verzendkosten. Deze zijn afhankelijk van gewicht en/of volume van de kavel(s). Een veilingfactuur kan bestaan uit één of meerdere kavels. Voor verzending per pakketdienst komen alleen kavels in aanmerking die niet groter zijn dan (bxdxh) 35x50x38 cm (verhuisdoos) en/of een totaal gewicht hebben van 15 kg. Indien u meerdere kavels toegewezen heeft gekregen is het de afmeting van het grootste item en/of het totale gewicht van alle kavels bij elkaar bepalend.

Kwetsbare items zoals porselein, glaswerk, spiegels, schilderijen enz. worden onder voorbehoud (wordt per veilingfactuur bekeken) verzonden per pakketdienst. Lunica Auction is niet verantwoordelijk voor breuk en/of beschadiging bij verzending van kwetsbare items zoals glaswerk, porselein, aardewerk, instrumenten enz. en/of levering door derden. Het risico is voor de koper.
Als u van bovenstaande optie gebruik wilt maken stuur dan na afloop van de veiling een e-mail naar info@lunica-auction.nl waarin u als koper aangeeft dat verzending voor eigen risico is.

Kopers kunnen goederen ook laten ophalen en bezorgen:

- door bedrijven als BRENGER, PickThisUp enz.
 Dit dient u zelf te regelen via hun website. Opgelet: Ophalen van goederen plannen tijdens ophaalmoment van veiling, anders worden extra kosten in rekening gebracht.

- door derden: familie, vrienden enz.

Deze voorwaarden zijn van toepassing vanaf 01-10-2023

Omdat de kavels doorgaans op de locatie van de opdrachtgever staan is het vaak niet mogelijk om deze op een andere dag op te halen. Lees daarom altijd de veilinggegevens goed door, hier staan één of meerdere ophaalmomenten met tijdstip aangegeven.

Oplossingen:

1) Indien u zelf niet in de mogelijkheid bent kan ook een ander de goederen ophalen. (buren, familie, bekenden, koeriersdienst enz.) Dit moet u dan zelf regelen. Diegene die komt ophalen moet wel de proforma factuur overleggen.

2) Het is eventueel ook mogelijk dat u de kavels, tegen vergoeding van de kosten, op een ander tijdstip in onze opslaglocatie in Sittard komt ophalen mits aan volgende voorwaarden voldaan: 

  • De proforma factuur moet zijn betaald op de oorspronkelijke ophaaldag van de veiling.
  • Per kavel wordt er € 10,-- aan transportkosten in rekening gebracht met een minimum van € 50, -- per proforma factuur. (Voorbeeld: u heeft 7 kavels, de kosten zijn € 70,-- / U heeft 3 kavels, de kosten zijn € 50,--)
  • Het gewicht per kavel mag niet hoger zijn dan 30 kg
  • Het volume per kavel mag niet groter zijn dan 2 m3 ( Grote voorwerpen zoals kasten, bankstellen e.d. worden niet overgebracht naar onze opslag) 
  • Goederen moeten worden opgehaald binnen 30 dagen na oorspronkelijke ophaaldag, uitsluitend op afspraak.
  • Transport en opslag zijn voor risico koper.

3) De kavels kunnen, indien mogelijk, tegen vergoeding van de kosten worden verzonden. (zie; kunnen kavels worden verzonden ?) 

4) Indien mogelijk, na overleg,  kan er voor een andere ophaaldag worden gekozen. De kosten worden aan u gefactureerd op uurbasis € 50,-- per uur en  € 0,25 kilometervergoeding, gerekend van Sittard naar ophaallocatie en terug, met een minimum van € 75,-- per keer.

Alle bovenstaande kosten zijn inclusief 21% BTW en dienen vooraf  contant te worden betaald bij ophalen.

Deze voorwaarden zijn van toepassing vanaf 01-02-2023

Veiling algemeen

Lunica-Auction is een tussenpersoon en geen eigenaar van de kavels die via de site worden aangeboden. Wij geven geen garantie i.v.m. compleetheid, aantallen, werking, bruikbaarheid, verkoopbaarheid en het doel waarvoor de koper de goederen heeft gekocht. Bezoek te allen tijde de kijkdag (indien van toepassing) om goederen te inspecteren op staat en compleetheid, alvorens u een bod uitbrengt. Vragen kunnen altijd gesteld worden over een bepaalde kavel. Wij proberen u zo goed mogelijk te informeren.

Bij een Marge veiling zijn alle aangeboden goederen, Marge goederen en dan betaald u uitsluitend 21 % BTW over het opgeld en geen BTW over het geboden bedrag.

Marge goederen zijn gebruikte goederen, meestal afkomstig van particulieren, die (door opdrachtgever) zijn ingekocht zonder BTW. Over deze goederen hoeft in de veiling geen 21 % BTW te worden betaald. U betaald altijd 21 % BTW over het opgeld.

Let op: Opdrachtgever kan altijd opteren voor BTW ook al zijn het gebruikte of marge goederen. 

Uitgebreide informatie hierover: www.belastingdienst.nl

Daar goederen altijd in opdracht worden geveild, is het de opdrachtgever en niet Lunica Auction die bepaald of het Marge of BTW goederen zijn. 

Ja en Nee.

Normaal gesproken is dat niet nodig omdat het systeem iedere 10 seconden de biedingen controleert en aanpast. Maar in het laatste uur voor de sluiting van de veiling worden zeer veel biedingen tegelijk verwerkt. Het kan dus voorkomen dat u "hoogste bieder" lijkt te zijn maar intussen al overboden bent omdat het systeem alles nog aan het verwerken is.

Daarom is het aanbevolen als u actueel wilt blijven zelf de pagina te verversen door te klikken op de ronde pijl in de adresbalk, linksboven. 

In principe worden bij iedere veiling alle kavels gegund aan de hoogste bieder. Echter de opdrachtgever kan aan één of meerdere kavels een minimum opbrengst (limiet) toekennen. Halen deze kavels de vooropgestelde opbrengst niet dan worden ze (opgehouden) niet verkocht. 

Bij de veilinginformatie op de eerste pagina van iedere veiling wordt aangegeven of er "gunning onder voorbehoud" van toepassing is

In principe wordt iedere kavel bij het sluiten van een veiling gegund aan de hoogste bieder echter de opdrachtgever kan een ondergrens (limiet) bepalen voor een kavel. Onder deze limiet wordt een kavel niet gegund (verkocht).

Als bij een kavel (in rode tekst) staat vermeld: "Minimum opbrengst van deze kavel is nog niet behaald" betekent dat de opdrachtgever een limiet heeft ingesteld voor deze kavel.  Het geboden bedrag is dan te laag en de kavel wordt niet gegund. 

U kunt dan opnieuw één of meerdere hogere biedingen uitbrengen.

Indien, door het uitbrengen van hogere biedingen, deze limiet wel is bereikt wordt de tekst (in blauw) " De minimum opbrengst van deze kavel is behaald" en wordt bij het sluiten van de veiling de kavel gegund aan de hoogste bieder.

Bijzondere veilingvoorwaarden zijn extra voorwaarden die van toepassing zijn op desbetreffende veiling. Dit kan o.a. zijn afwijkende ophaaldagen, volgrecht, enz.

U kan deze terugvinden, indien van toepassing, bij de veilinginformatie op de eerste pagina van iedere veiling. Lees deze bijzondere veilingvoorwaarden aandachtig door zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Bij kunstveilingen kan er op bepaalde kavels volgrecht van toepassing zijn. Volgrecht is een vergoeding voor de kunstenaar bij de doorverkoop van de kunstwerken. Voor de exacte regels hier omtrent verwijzen we u naar Pictoright of naar de Rijksoverheid.

Kort samengevat: Indien het bod+opgeld hoger is dan € 3000,-- (exclusief BTW) per kavel kan er volgrecht van toepassing zijn. Er komen dan 4% (tot € 50000,--) aan extra kosten als vergoeding voor de kunstenaar bovenop het bod+opgeld (exclusief BTW).  De koper ontvangt hiervan een aparte factuur. Lunica Auction zorgt voor inning en afdracht aan Pictoright.

Bij de veilinginformatie wordt aangegeven of op de veiling volgrecht van toepassing is. Welke kunstenaar recht heeft op een vergoeding kan u vinden op de website van Pictoright

Nee, dat is niet mogelijk. Een bod is bindend. 

Uitleg: Bij het aanmaken van een account moet u een aantal stappen doorlopen. U ontvangt op uw e-mailadres een activatie e-mail die u moet bevestigen. Hiermee geeft u aan dat u eigenaar bent van dat e-mail adres.

Als u daarna een bod gaat uitbrengen moet u eerst de algemene voorwaarden accepteren, anders kan u geen bod uitbrengen. In deze algemene voorwaarden staat aangegeven dat een bod bindend is. 

Waarschuwing: Zorg ervoor dat onbevoegden nooit gebruik kunnen maken van uw e-mailadres om een account aan te kunnen maken op onze website. En geef nooit uw account gegevens (e-mailadres en wachtwoord) aan derden.

U bent zelf verantwoordelijk voor  de gevolgen van het misbruik van uw eigen account.  

Bij vermoeden van misbruik van onze website zullen wij aangifte doen bij het CMI.

Ja, het is op onze veilingsite mogelijk een automatisch bod of proxy bod te plaatsen. In het biedscherm kunt u aangeven of een gewoon bod of automatisch bod plaatst.  

Inbrengveilingen

Een inbrengveiling is voor iedereen (particulier of bedrijven) die zelf goederen wil aanbieden in een veiling.

In principe kunnen alle roerende goederen worden aangeboden in inbrengveiling. Te denken valt aan een electronica, verzamelingen, antiek, kunst, meubilair, elektrische apparaten, machines enz. enz.

De goederen moeten eigendom zijn van inbrenger, niet defect en in goede staat. Voorbeelden: een antiek schilderij, met lijst maar gat in het doek wordt niet aangenomen. Een antiek kastje met gebruikerssporen wordt wel aangenomen maar als de deur eruit valt niet. Matrassen en gestoffeerde bankstellen worden niet aangenomen tenzij ze nieuw zijn. Enz.

De goederen moeten ook vervoerbaar zijn naar onze opslaglocatie in Sittard (L).

Heeft u spullen die niet vervoerbaar, te groot of te zwaar zijn. Laat ons het dan even weten. We zullen zoeken naar een passende oplossing.

De goederen moeten eerst worden aangemeld:

Stuur een e-mail met foto's en de vraagprijs van de te veilen goederen naar info@lunica-auction.nl. 

De in te brengen kavels moeten een te verwachten opbrengst van minimaal  € 30,--/ € 40,-- kunnen halen.

Er moeten minimaal 30 stuks (kavels) worden ingebracht of  bij minder kavels moet de totale te verwachten opbrengst een bepaalde waarde vertegenwoordigen.  

U ontvangt van ons dan een bevestigings e-mail als de goederen worden geaccepteerd.

De kosten van de ingebrachte kavels bij verkoop zijn  25% (inclusief BTW), van het hoogste bod. 
Per kavel worden € 7,50 ( inclusief BTW) kavelkosten, in rekening gebracht.
Eenmalig: Dossierkosten per veiling € 60,-- (inclusief BTW)

Één kavel kan één voorwerp zijn maar ook bijvoorbeeld 20 items bij elkaar.  We zullen samen bepalen hoe de kavels worden aangeboden.

Per 01 januari 2024

(Oude tarieven vervallen per 31-12-23)

In principe worden de kavels aan de hoogste bieder verkocht. Het is, onder voorwaarden, mogelijk er een minimumopbrengst aan te koppelen:

  • De kavel moet dan een minimum te verwachten opbrengst hebben van € 250,-- .

U dient de kavels die niet verkocht zijn binnen 14 dagen na de laatste afgifte dag of eerste verzoek,  op afspraak, retour te halen. Na deze 14 dagen worden onverkochte kavels automatisch eigendom van Lunica Auction. Indien kavels moeten worden afgevoerd worden stortkosten in rekening gebracht. De stortkosten bedragen € 0,50/per kg.

De uitbetaling van de netto opbrengst is ca. 21 dagen na de afgiftedag en uitsluitend via bankoverschrijving. U ontvangt per e-mail een overzicht van de (niet) verkochte kavels en kosten. De netto opbrengst is de bruto opbrengst ( het hoogste bod op de veiling/onderhandse verkoop) minus alle kosten. De kosten zijn altijd inclusief 21% BTW, de opbrengsten zijn inclusief 21% BTW (bij BTW goederen) en zonder BTW (bij marge goederen)  U ontvangt een factuur van de werkzaamheden indien kosten hoger zijn dan opbrengsten.

Onderwerpen

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op.

Contact